Aydın Dadaşov - Serialların və kino reklamının banisi
13.05.13
Qədim Vyana şəhərində zadəgan
yəhudi nəslindən olan şlyapa ustası ailəsində doğulmuş Erix fon Ştroheym
(1885-1957) imperiyanın fəxri sayılan akademik təhsilli avstriya zabitinə
çevrilsə də, hərbi xidmətdən yayınaraq Amerikaya qaçır. 1909-cu ildən beş
il ərzində bütün Amerikanı gəzərək qab yumaqdan tutmuş at əhlilləşdirən,
yeməkxana xidmətçisi şerifin körməkçisi,
əyalət müxbiri, aktyor, kaskadyor kimi çalışmaqla nəhayət 1914-ci ildən
Hollivudda gələcək müəllimi Dgvidom Qriffitin filmlərində xırda rollarda
çəkilməklə inzibatçı və hərb səhnələri üzrə məsləhətçi kimi çalışır.
«Universal» kino şirkətində özünün uğursuz nigahlar, ailə xəyanəti,
ucuz həyat barədəki ssenarisi üzrə «Gözübağlı ərlər» vedovil filminə
quruluş verən Erix Ştroheym mövzunun sentimentallıqdan kənar ciddi,
dramatik həllinə nail olur.
Birinci dünya müharibəsi ərəfəsində
Monte-Karloda varlı aşnalarının hesabına yaşayan, ruhi xəstə qızı
zorlayıb onun atası tərəfindən öldürülərək çirkaba atılan keçmiş
rus zabiti, pozğun, fırıldaqçı Karamzindən bəhs edən «Səfeh qadın»
adlı üçüncü filmi mətbuat qalmaqalına səbəb olur. Beləliklə həyatın
şirin, xoşbəxt tərəflərini deyil, acı qaranlıq məqamlarını üzə çıxaran
Erix Ştroheym əsas rolu da özü oynamaqla personajını ələ salmaqla,
nifrət hədəfinə çevirməklə filmin məğzindəki insanlığını itirən
hərbiçilərə və bütövlükdə hərbə qarşı
yönələn alt qatları da psixoloji məqamlarda üzə çıxarır. Erik fon
Ştroheymin yazıçı Frenk Norrisin qızılın insanların başına gətirdiyi
fəlakətlərdən bəhs edən «Mak-Tiq» romanı əsasında quruluş verdiyi
«Acgözlük» (Greed) (1923) filmi kino tarixində ilk serial sayıldı. Qızıl
şaxtasında çalışan, diş həkimliyi edən Mak Tiqin arvadına vurulan Markusun
çuğulluğu ilə peşəsindən əl çəkərək içkiyə qurşanıb həyatın dibinə sürüklənməsi
əsas hadisəni yaradır. Ona nifrət edən arvadını öldürərək, qızıllarla birgə
aradan çıxan Mak Tiqin Markus tərəfindən izlənilməsi, hər ikisinin aclıqdan və
susuzluqdan məhv olmaları ideyanın reallaşmasına xidmət edir. İlkin ədəbi mənbəyə
həssaslıqla yanaşan rejissor aylarla çəkilişlərdən ayrılmadan
çalışsa da, tələbkarlığı yüksək olduğundan ən bədxərc, tərs və çətin
sənətkar kimi ad çıxarır. Qızılaxtaran Mak Tiqin fəaliyyətini lentə
almaq üçün çəkiliş qrupu ilə Şimali Kaliforniyadakı Kolfgkse mədənlərinin üç min funt dərinliyinə
baş vuran rejissorun əsas məqsədi reallığın gözlə görünməz çalarlarını
əldə etmək idi. Romanın təsirindən çıxa bilməyən Erik fon Ştroheym
hadisələri baş verdiyi Ölüm Vadisində çəkmək üçün Vaşinqton Coğrafiya
İnstitutuna müraciət etsə də, zəhərli qazlar ifraz edən keçilməz qayalıqlardan
ibarət bu ilan mələyən vəhşi səhra barədə müfəssəl məlumat əldə edə
bilmədi. Lakin sənətkarın əsas iddiası bədii informasiyanın gerçəkliyini
əldə etmək naminə hadisələri bütün detalları ilə məkanında lentə
köçürmək idi.
Andre Bazenin: «Beləliklə
məhz Ştroheym kadrın montaj fəndləri hesabına yaranan ekspressiv təsirə
qarşı qətiyyətlə çıxır. Ondakı reallıq özünü yorulmaz müstəntiq
dindirməsindəki cinayətkar kimi hiss edir. Mizansəhnə prinsipi sadədir;
dünyaya gözlərini dirəyib diqqətlə baxmaq kifayətdir ki, onun
əcaibliyi və amansızlığı açılsın» fikirləri ustad sənətkarın seçdiyi, söykəndiyi müşahidə metodunun
imkanlarını göstərir. Aktyorla iş
prinsipini isə Eyzenşteyn: «Erik fon Ştroheymin unudulmaz filmi
olan «Acgözlük» filmində keçmiş diş
həkimi arvadını qıdıqlamaqla onun gizlətdiyi pulları əldə etmək
istəyir. Yarı nəvazişli qıdıqlama tədricən zorlama həddinə çatır» cümlələri ilə dəyərləndirməklə
epizodun Frenk Norrisin romanına Emil Zolyanın «Vəhşi insan» əsərindən
gəldiyini xatırlatmağı da unutmur. Çoxmilyonlu büdcə hesabına başa
gəlməklə qırx ikihissəli, səkkiz saatlıq qalmaqallı «Acgözlük» filmi
şirkət sahibləri-prodüsserlərin təzyiqi ilə beş saata endirilsə
də, kino tarixinin ilk serialı sayıldı. Kinoşünas Eji Teplitsin:
«Ştroheym iyirminci illər amerikasının nəhəng realisti idi. O Qrifitin
yaradıcılıq metodunu təkcə davamçısı olmayıb, genişləndirdi və güclü tərəflərini
inkişaf etdirdi. Xarakterlərin təsvirində, daxili həyəcanların dərinliyinin
göstərilməsində öz müəllimini ötüb keçsə də, montaj və kompozisiya sənətində
ona çata bilmədi. Materialı qura bilmədiyindən Ştroheym filmlərində tam metraj çoxluğu yarandı» qənaəti dəqiqliyi ilə yadda
qalır.
Çəkilən xərclərin, ulduzların
iştirakının önə çəkildiyi davamlı reklamlar məhz kinoreklam tarixinin
də, «Acgözlük» filmindən başlanmasına səbəb oldu. Erik fon Ştroheymin
ekran sənətinə əsas töhfəsi isə bütün filmlərində yaşadığı dünyanın real, amansız həyat
tərzinin ekran əsərlərinə gətirilməsi oldu ki, məhz bu peşəkar üslubu
davam etdirən Hollivud sənətkarları kino sənətini yeni zirvələrə
qaldıra bildilər. Jan Renuarın «Böyük illüziya» (1937) filmində birinci
dünya müharibəsində fransız təyyarəsini vuraraq sağ qalan zabit
Mareşalı (Jan Qaben) qərargahda
nahara dəvət edən alman təyyarəçisi
mayor fon Raufenştaynı oynayan Ştroheym
aktyor məharəti göstərir. Sonrakı hissədə artıq onurğasından,
dizindən yaralanmaqla sağalmaz dərdə düçar olmuş keçmiş təyyarəçi
Raufenştayn hərbi Əsir düşərgəsinin komendantı kimi, taleyini sındırdığı
fransız dostu Mareşala söyləməsi insani münasibəti önə çəkməklə
hərbə nifrət hissini davam etdirir.
Əlli səkkiz yaşında Billi Uaylderin «Qahirə yolunun üstündə beş məqbərə»
(1943) filmində şimali Afrikadakı əməliyyatlarına görə səhra tülküsü
ləqəbini qazanmış feldmarşal Rommeel rolunu motosikletçi eynəyində,
əlində qamçı ilə Vyana operalarının personajının zahiri görkəmində,
ruhunda yaradan Ştroheym hərb dünyasını yenidən ələ saldı.
Billi Uaylderin «Sanset bulvarı»
(1950) psixoloji dram filmində sonuncu dəfə görünən sənətkar gərəksizliyi
ilə barışa bilməyən qarının-kino ulduzunun xidmətində duran keçmiş
Hollivud rejissorunu, demək olar ki, özünü oynayır. Paris ətrafındakı
evində dünyasını dəyişməzdən əvvəl Fransanın Fəxri legion ordeninə
layiq görülən Erix fon Ştroheymin tabutunu qaraçı musiqiçilərinin
ifasındakı «Vyana valsı» müşaiyət edirdi.
Avanqard.net
|