Əlyar Təbrizli (Kanada)
İranın idarəsi altında olmuş ölkələrin (Məmalek-e məhruse-ye İran)
təlatümlü siyasi tarixi ən azı son 150 il ərzində işğal, müharibə, bir
çox siyasi oyunlar və fitnələrlə dolu eniş və yoxuşlarla müşayiət
olunmuşdur. Bu baxımdan həmin tarixin müxtəlif bucaqlar altında dəqiq
araşdırılmasına ehtiyac vardır. İranın müasir siyasi tarixinin
öyrənilməsində qarşılaşdığımız və bu sahəyə kifayət qədər diqqət
yetirilməməsindən və həmçinin ilk növbədə ilkin mənbələrin azlığından
irəli gələn problem, heç şübhəsiz, müxtəlif tarixi hadisələrdən
qaynaqlanan bir amildən - bu tarixə etinasız yanaşma və onun kifayət
qədər dəqiqliklə araşdırılmamasından ibarətdir. Bu üzdən də biz
İrandakı, xüsusən Cənubi Azərbaycandakı milli hərəkatlarda faydalı
təcrübənin əldə edilmədiyinin şahidiyik. Bu məqalədə oxucularımız üçün
şərh etmək istədiyimiz baxış bucağı bəlkə də müasir tarixin ən mühüm
baxış bucaqlarından biri olmaqla Azərbaycan milli hərəkatlarına,
həmçinin dünyadakı Türk milli hərəkatlarına təsir göstərməsi baxımından
kifayət qədər dərin əhəmiyyətə malikdir.
Elyar Təbrizlinin bu
yazısında İranda bir qrup erməninin casusluq fəaliyyətindən bəhs
olunur. Əyani bir sübut kimi SSRİ yə casusluq edən və 1943-cü ildə
İranın paytaxtında keçirilən Tehran konfransının gedişində həyata
keçiilənb əməliyya işıqlandırılır.Bu əməliyyat bir sirr kimi uzun müddət
məxfi saxlnılırdı. Son illərdə isə natamam və səthi də olsa,
ictimaiyyətə açıqlandı. Verilən məhdud məlumata görə, bu casus
şəbəkəsinə rəhbərlik Georgi Vartanyan adlı bir nəfərə həvalə olunmuşdu.
Onun özü kimi Gövhər Vartanyan adlı həyat yoldaşı da bu qrupun üzvü
idi. Görünür, bu cütlük keçmiş sovet casusluq aparatında o qədər böyük
əhəmiyyətə malik idi ki, onlar ömrünün ahıl çağlarında hazırkı Rusiyada
xidmətə görə ən ali ordenə layiq görülüblər.Müəlifin başqa bir
yazısında digər bir erməni əsillinin İranda Məşrutə inqilabından
öncə ölkənin müasir inkişafına qatqı göstərib maarifçilik hərəkatının
önündə gedən ziyalılardan biri Mirzə Melkumun siyası fəaliyyəti və
düşüncəsi araşdırılır. Eləcə də Mirzə Melkumun İngilis təmayüllü olması
və bir fiqur kimi siyasi hadisələrdə oynadığı rolundan bəhs olunur.
Nəticədə məlum olur ki, Melkum xan London və Tehran arasında siyasi və
bəzi hallarda iqtisadi bir dəllal idi. Bu üzdən onu İngiltərənin
maraqlarını qoruyan bir cəsus hesab etmək olar.Onun üstəlik Mirzə ağa
Təbrizinin əsərlərini öz adına çıxmsı isə onu “ədəbi oğru” olmasına
da dəlalət edir. (Bax: Elyar Təbrizli - Mirzə Melkumun siyasi
fəaliyyəti və düşüncəsi
https://www.avanqard.net/index.php?action=static_detail&static_id=59463)
Pərvanə Məmmədli
Hazırkı
dövrdə İrandakı siyasət səhnəsi, heç şübhəsiz, dünyanın, xüsusilə də
Yaxın Şərqin ən təlatümlü siyasət səhnələrindən biridir. Siyasi təsir
mexanizmlərinin meydana gəlməsi və süqutu və onunla yanaşı xarici
müdaxilələr və xarici idarə olunan daxili çevrilişlər Məşrutə
inqilabından bu günədək İranda siyasi tarixin gedişinin normal məcradan
kənara çıxmasına səbəb olmaqdan əlavə, mədəni baxımdan da adı çəkilən
ölkələrin coğrafiyasında mövcud olan xalqların və mədəniyyətlərin,
xüsusilə də Azərbaycan türk siyasət və mədəniyyətinə bərpası mümkün
olmayan ağır zərbələr vurmuşdur.
Ən azı son 100 il ərzində İranın
siyasi coğrafiyasında şahidi olduğumuz çevrilişlər, inqilablar və
qiyamlar burulğanında, bu günə qədər də davam etməkdə olan gərginliyin
ən güclü faktorlarından biri xarici ölkələrin, əsasən də onların xüsusi
xidmət orqanları və qüvvələrinin ölkə daxilində İranın və regionun
siyasi taleyinə etdiyi müdaxilələrdən ibarətdir.
Bu casusluq
fəaliyyətinə əyani bir sübut kimi bir qrup SSRİ casusunun 1943-cü ildə
İranın paytaxtında keçirilən Tehran konfransının gedişində həyata
keçirdiyi əməliyyatı qeyd etmək olar. Bu əməliyyat bir sirr kimi uzun
müddət məxfi saxlandıqdan sonra nəhayət ki, son illərdə natamam və səthi
də olsa, ictimaiyyətə açıqlandı. Verilən məhdud məlumata görə, bu
casuslar qrupuna rəhbərlik Georgi Vartanyan adlı bir nəfərə həvalə
olunmuşdu. Onun özü kimi Gövhər Vartanyan adlı həyat yoldaşı da bu
qrupun üzvü idi. Görünür, bu cütlük keçmiş sovet casusluq aparatında o
qədər böyük əhəmiyyətə malik idi ki, onlar ömrünün ahıl çağlarında
hazırkı Rusiyada xidmətə görə ən ali ordenə layiq görülmüşlər.
Lakin
bu tədqiqatın mövzusu həmin cütlüyün həyat və fəaliyyətini araşdırmaq
deyil, hamısı mənşəcə erməni olan və 3 tarixi dövrdə Məmalek-e
məhruse-ye İran ərazisində yaşamış və siyasət aləmində özünəməxsus
təsir gücünə malik olmuş bir neçə nəfərin fəaliyyətinə nəzər salmaqla
bu azsaylı dini və etnik icmaya qısa bir baxışdan ibarət olan tədqiqatın
aparılmasıdır.
Ermənilər İrandaBildiyimiz
kimi Iran dünyada çoxmillətli ölkələrdən biri sayılır. İrandakı
erməni icması dini azlıq kimi tanınmaqla yanaşı, eyni zamanda etnik
azlıq kimi də hesab olunur. Ermənilər XVI əsrdən başlayaraq pərakəndə
köçlər və mühacirətlər formasında İranın mərkəzi hissəsinə gəlmişlər.
İlk vaxtlar süryani kilsəsinə aid idilər. Lakin sonralar etiqad
baxımından ortodoksal kilsə ilə birləşdilər. Ermənilərin bir hissəsinin
katolik və protestant təriqətlərini qəbul etməsindən sonra erməni
icması katolik və protestant kilsələri yaratmağa başladı.
İrandakı
erməni kilsəsi iki böyük mərkəzi kilsəyə tabe və bağlıdır. Bu iki
kilsədən biri Ermənistan Respublikasında yerləşən Eçmiədzin - Üçkilsə, o
biri isə Livanda yerləşən Antelis kilsəsidir. İrandakı erməni icmasının
ölkənin 3 şəhərində - Tehran, İsfahan və Təbriz şəhərlərində üç böyük
kilsəsi vardır. Bundan başqa bu icma İranda mədəni, idman və ictimai
sahələrdə çox geniş imtiyaz və imkanlara da malikdir və bütün bu imtiyaz
və imkanlar İslam Respublikası dövləti tərəfindən onlar üçün
ayrılmışdır.
İranda ümumən 250-yə yaxın kilsə vardır ki, bunlardan
200-ü ermənilərə məxsusdur. Yalnız Tehranda erməni millətinə mənsub 50
kilsə vardır. Qeyd etmək lazımdır ki, İrandakı erməni əhalisinin ümumi
sayı 90 minlə 100 min arasındadır.
İslam Respublikası dövlətinin
himayəsi altında İranın erməni icması öz mədəniyyətinə uyğun və öz
dilində jurnal, qəzet və s. nəşr etdirir. Bu icma tərəfindən Tehran
şəhərində nəşr olunan ən qədim jurnalın 160 yaşı vardır.
Azsaylı
olduqlarına baxmayaraq ermənilər ölkə Konstitusiyasının 64-cü maddəsinə
uyğun olaraq parlamentdə - İslam Şurası Məclisində 2 nümayəndəyə
malikdirlər. Bunlardan biri ölkənin cənubunda, digəri isə şimalında və
qərbində yaşayan ermənilərin nümayəndəsidir. Bu qayda inqilabdan sonrakı
dövrdən başlayaraq bu günədək davam etməkdədir..
İranda ermənilərin
50 məktəbi vardır. Bu məktəblər İran dövlətinin büdcəsindən ayrılan
birbaşa vəsait hesabına erməni dili və mədəniyyətinin tədrisi və
öyrədilməsi məqsədilə fəaliyyət göstərir. İran erməniləri bu məktəblərdə
ibtidai sinifdən başlayaraq öz dillərində, dini təlim və etiqadlarına
münasib olaraq təhsil alırlar. Bu məktəblərdə təhsil almaq cəmiyyətin
başqa təbəqələri üçün qadağandır, halbuki ermənilər öz məktəblərindən
əlavə başqa məktəblərdə də təhsil ala bilərlər, bu baxımdan onlar üçün
heç bir məhdudiyyət yoxdur. Həmçinin erməni dili və ədəbiyyatı fənni
demək olar ölkənin bütün ali təhsil müəssisələrində tədris olunur.
İrandakı
təqribən 90-100 min nəfərlik erməni icması 50-ə yaxın mədəni- idman
mərkəzi və cəmiyyətinə sahibdir. Bu cəmiyyətlər İslam Respublikasının
büdcəsindən ayrılan birbaşa vəsait hesabına yaradılmışdır və erməni
icmasına xidmət göstərir. Həmçinin İran ermənilərinin özlərinə məxsus
qəbristanlıqları və qocalar evi vardır.
“Daşnaksütyun” terrorçu təşkilatının Məşrutə inqilabında təsir faktoruQacar
səltənətinin axırlarında baş vermiş Məşrutə inqilabının səbəbləri, bu
inqilabın baş verməsinə təsir göstərmiş amillər və o tarixi dövrdə
konstitusiya tərəfdarlarının mübarizəsinin gedişi indiyədək bir çox
tarixçilər və şərhçilər tərəfindən tədqiqat obyekti olmuş və əlbəttə,
cəmiyyətin hər bir təbəqəsinin daxilində gedən mübarizələrin
istiqamətləri araşdırılmış, tədqiq olunmuş və tarixi mənbələrdə qeyd
edilmişdir. Lakin heç şübhəsiz, İrandakı Məşrutə hadisələrinin gedişində
mübahisə mövzusu olan və fikir ixtilaflarına səbəb olmuş və hətta bu
günə qədər də mübahisə mövzusu olaraq qalan məsələlərdən biri
milliyyətcə erməni olan Yefrem xan və ya Yeprem xan adlı bir şəxsdir.
Erməni Yefrem xan Məşrutə dövrü şəxsiyyətlərinin arasında fərqli bir
sima idi, çünki o bəziləri tərəfindən bir qəhrəman kimi təqdir olunur,
lakin mütləq əksəriyyətin nəzərincə , o bir xain, təsir faktoru və
bugünkü mənada bir terrorçu hesab edilir.
İranın müasir tarixinin
səhifələrini vərəqləməkdə iki məqsədimiz var: biri, Yeprem adlı
erməninin necə və niyə Məşrutə hərəkatına daxil olduğunu qısaca da olsa
araşdırmaq və ikincisi, onun bu hərəkatın gedişinə və nəticələrinə
təsirini aydınlaşdırmaqdır.
Bundan əvvəl qeyd etdiyimiz kimi, İranda
bir qrup insan onu bir qəhrəman kimi görür və İrandakı Məşrutə
qiyamının onun sayəsində qələbə çaldığını düşünürlər. Əlbəttə, qeyd
etmək lazımdır ki, bu qrup iki dəstəyə bölünür: Arya tarixinin
yaradıcısının tərəfdarları olan birinci qrup əlbəttə, tarixi
saxtalaşdırmaqdan və tarixi hadisələri yanlış şərh etməkdən başqa bir iş
görməmişlər. İrandakı azsayı ermənilərin ikinci qrupu rəsmi KİV-lər və
habelə media və universitetlər vasitəsilə daşürəkli və rəhmsiz bir təsir
amilinin qəhrəmanlaşdırılması üçün dəridən- qabıqdan çıxırlar. İkinci
dərəcəli ədəbiyyatda ona “Qafqazdan olan azadlıq aşiqi” , “şücaətli
döyüşçü”, “sərhəd tanımayan inqilabçı”, “insanın çətinliklər qarşısında
müqavimətinin simvolu”... kimi ləqəblərin verildiyinin şahidiyik.
(Dadgər, 1393)
Sonradan erməni Yeprem xan kimi tanınan Yeprem
Davidyan Gəncinski əksər tarixçilərin yazdığı kimi, Gəncə şəhərinin
yaxınlığında bir kimsəyə məlum olmayan ata və anadan dünyaya gəlmişdir.
Onun valideynləri haqda heç bir sənəd və ya tarixi məlumat mövcud
deyildir. Təhsil və tərbiyə almaması ona qiyamçı və ipə-sapa yatmaz bir
insan xarakteri bəxş eləmişdi. İsmayıl Rayin Yepremi qısaca təsvir
edərək yazır: “Uşaqlıqda nadinc xarakteri və üsyançı ruhiyyəsi onun çox
tezliklə məktəbdən və dərsdən ayrılmasına gətirib çıxardı. O, Osmanlı
dövləti ilə mübarizə aparmaq və həmin ölkədə yaşayan erməniləri
gücləndirmək məqsədilə Türkiyəyə getdi. Lakin Rusiya dövləti tərəfindən
həbs və mühakimə olunaraq 24 il azadlıqdan məhrum edildi və Rusiyanın
Sibir diyarının ən uzaq bir yerində həbsxanaya salındı. Ancaq bir
müddətdən sonra həbsdən qaçmağa müvəffəq oldu və tale onu İrana gətirdi.
Əvvəlcə bu ölkənin şimalında yol inşaatı sahəsində işləməyə başladı.
Lakin Məhəmmədəli şah tərəfindən Məclis topa tutulduqdan sonra Məşrutə
tərəfdarlarının sıralarına qoşuldu”.
Göründüyü
kimi, başlanğıcda,Yepremin ilk addımı Osmanlı dövlətinin ərazisinə
gələrək Türkiyənin qərbində qiyama və əhalini qarət etməyə başlamış
erməni silahlı dəstələrinə qoşulmaq oldu. Erməni Yeprem rəsmi olaraq
“Daşnaksütyun” partiyasının üzvü idi və böyük ehtimalla “Daşnaksütyun”
partiyası sıralarında Osmanlı dövləti əleyhinə çıxış etmək niyyətində
idi.
Qanlı “Daşnaksütyun” qruplaşmasının yaradılmasının
məqsədlərindən biri heç şübhəsiz, Osmanlı dövləti əleyhinə geniş qiyam
hazırlamaqdan ibarət idi. (Çalık, 2009) Lakin bu qruplaşma və ona aid
olanlar bütün Qafqaz regionunda, Türkiyənin qərbində və Cənubi
Azərbaycanın qərb rayonlarında Urmiyə, Xoy, Səlmas, Dilmuğan və sair
qonşu ərazilərin şəhər və kəndlərində saysız-hesabsız cinayətlər
törətmişlər ki, bu cinayətlər “Ciluluq faciələri” kimi də tanınır.Yeprem
xan rus qüvvələri tərəfindən saxlanıldıqdan sonra Sibirə sürgün edildi,
lakin bir neçə gündən sonra oradan qaçaraq Yaponiyaya getdi, oradan da
İrana və Rəşt şəhərinə yola düşdü.
Erməni tarixçiləri və xüsusilə
onların bu məsələdə tərəfdarı olanlar Yepremi və “Daşnaksütyun”
qruplaşmasının üzvlərini “sərhədsiz mübarizlər və ya inqilabçılar”
adlandırılması üzərində təkid edirlər. Bəlkə də buna görə ki, bu daşnak
“sərhədsiz mübarizlər”in qarşısına regionun hər hansı rayonunda,
xüsusilə də Azərbaycanda özlərinin partiya və ya qrup mənafelərini və
“Böyük Ermənistan” xülyalarını həyata keçirmək vəzifəsi qoyulmuşdu və
onlar bu yolda heç bir cinayətdən çəkinmirdilər. Erməni Yeprem də
istisna deyildi. O, Rəştdə Məşrutə tərəfdarları tərəfindən hərəkata cəlb
olunur, lakin Məşrutiyyət tarixinin qaranlıq səhifələrində çoxlarının
diqqətindən kənarda qalan bir məqam var ki, bu da Yepremin rəhmsiz bir
adam olması və onun törətdiyi cinayətlərdir. O, Rəştdə çoxlu sayda insan
öldürdüyünü və Qəzvindəki döyüşlərdə çoxlu sayda günahsız qadın və
uşaqları qətlə yetirdiyini özü etiraf etmişdi. 95 yaşlı zəncanlı
Ayətulla Axund Qurbanəli Zəncaninin tərəfdarlarından bir çoxunu
vəhşicəsinə qətlə yetirmiş, lakin Zəncaninin özünü Tehrandan ona
göstərilən təzyiqlərə görə məhv edə bilməmiş və paytaxta sürgün etmişdi.
Yeprem Zəncanın ardınca Səraba, Əhərə və Qərçedağ rayonlarına hücum
etdi. Oranı tutandan sonra o zonanın başçılarının və üzdə olan
adamlarının evlərini rəhmsizcəsinə qarət elədi. Tehrana gedəndən sonra
polis rəisi vəzifəsinə təyin olundu. Lakin burada da o dəfələrlə
qanunları tapdalayaraq özbaşınalıqlar törətmişdi.
Amma Məşrutə
hərəkatının tarixində daha çox diqqət yetirilməli və daha dəqiqliklə
araşdırılmalı olan məqam Azərbaycanın bu hərəkatdakı rolu və Məşrutə
hərəkatına xəyanət etmiş bir qrup insanın hərəkatın əsas dayağına, yəni
igid və rəşadətli Azərbaycan fədailəri olan Səttar xan və Bağır xana
namərdcəsinə vurduğu ağır zərbələrdir.
Məşrutə hərəkatının
tarixində, tarixi sapmalar səbəbindən, bu hərəkatın üzvlərindən və hətta
rəhbərlərindən biri kimi qələmə verilən erməni Yeprem İranda və
Azərbaycanda baş vermiş bu hərəkata və Azərbaycanın azadlığı uğrunda
mübarizlərə çox ağır zərbələr vurmuşdur. Tehrandakı Atabəy parkı nda baş
vermiş hadisədə Səttar xan və Bağır xanın başçılığı altında çıxış edən
həqiqi Azərbaycan fədailərinə polis adı ilə vəhşicəsinə hücum edərək,
həqiqi fədailərin və Məşrutə hərəkatının ali rəhbərlərinin tərksilah
edilməsi bəhanəsilə Atabəy parkını mühasirəyə alaraq atəşə tutmuş,
Səttar xan, Bağır xan və onların silahdaşlarının ağ rəngli sülh bayrağı
qaldırmalarına baxmayaraq həqiqi məşrutəçilərin bir çoxunu öldürmüş və
Səttar xanı da yaralamışdı.
Bu hadisə Məşrutə hərəkatının gedişinə
çox böyük mənfi təsir göstərdi və tam ciddiliyi ilə etiraf etmək olar
ki, azadlıqsevərlik və azad düşüncəlilik uğrunda başlamış bir hərəkat
axırda satqın və müstəbid amillərin əli ilə özünün əsas istiqamətindən
kənara çıxarıldı, xaos və bir çox qiyamlardan sonra diktaturaya və
mərkəzçiliyə gətirib çıxardı.
İranda erməni casusları2000-ci
ildə Rusiya Federasiyasının Xarici Kəşfiyyat İdarəsi özünün yüksək
rütbəli casusları olan bir erməni cütlüyünün adlarını açıqlamağı qərara
aldı və ardınca da bununla bağlı özünün xeyrinə təbliğat kompaniyasına
başladı.
Məlum oldu ki, bu erməni cütlüyünün adları Gevorq və Gövhər
Vartanyandır. Bundan sonra da 2004-cü ildə Rusiyanın prezidenti
Vladimir Putin polkovnik Gevorq Vartanyana fəxri kəşfiyyat əməkdaşı kimi
4-cü dərəcəli dövlət ordeni təqdim etdi. (iki həftədən bir nəşr olunan
“Həvis” jurnalı, 1389), (“Azq”qəzeti, 2010)
Ancaq bundan əvvəl də ona
Rostov Don şəhərinin fəxri vətəndaşı adı verilmişdi. Ermənistanda da o
bu ölkənin fəxri ordeni ilə təltif edilmişdi. (həmin mənbə). Elə bu
mövzuda, yəni üzə çıxarılmış bu cütlüyün, xüsusilə də Gevorqun
fəaliyyətinə həsr olunmuş bir kitab da Qurgen Xajakyan tərəfindən rus
dilində yazılmışdır. Xajakyan Vartanyanın özündən sitat gətirərək yazır
ki, bu cütlüyün 46 illik casusluq fəaliyyətinin yalnız 15 %-i
açıqlanmışdır.
Qeyd etmək lazımdır ki, “Əfsanəvi təhlükəsizlik
əməkdaşları Gevorq və Gövhər Vartanyanla üz-üzə” adlı həmin kitabın
müəllifi Qurgen Xajakyan “Azq” qəzetinin təsisçisidir və sonradan
diplomat olmuşdur. Xajakyan bu kitabı ikinci dünya müharibəsində Sovet
İttifaqının qələbəsinin 65 illik yubileyi və çox mənalı şəkildə Şuşa
şəhərinin “azad edilməsinin” (əslində işğalının) 15-ci ildönümü
münasibətilə təqdim etmişdi.
Kitabda müəllif Vartanyanın dediyini
sitat gətirərək yazır ki, onun casusluq fəaliyyətinin başlanğıcı 1940-cı
illərə təsadüf edir.O zaman onun cəmi 16 yaşı var idi və İranda idi.
Orada qeyd edildiyi kimi, 16 yaşlı Vartanyanın Sovet İttifaqının
kəşfiyyat sisteminə daxil olması və casusluq fəaliyyətinə başlaması
Sovet İttifaqının İrandakı yüksək rütbəli kəşfiyyat məmuru erməni İvan
Ağayants ilə tanışlıqdan sonra baş vermişdi.
Vartanyan
müsahibələrindən birində atası haqda və özünün ailəsi barədə belə deyir:
“O mənim üçün həyatda ən gözəl bir nümunə idi. O Səlmasda çox kasıb bir
ailədə dünyaya göz açmışdı. Yetim böyüdü. Anası onu pal-paltar yumaqla
qazandığı pullarla böyütdü. Anası 8 yaşında onu qohumları ilə birlikdə
Rostov şəhərinə göndərir ki, orada adam olsun. Atam illər sonra varlı
ailədən olan anamla tanış olur və onunla ailə qurur. Daha sonralar iri
sərmayə sahibi və casus kimi İrana qayıdır. Onun cəmiyyətdə yaxşı
mövqeyi və müxtəlif əlaqələri var idi. Bütün bu əlaqələr ona casusluq
fəaliyyətində kömək edirdi. Mən qazandığım uğurlara görə atama və bir də
Hovanes Ağayants adlı gözəl bir insana borcluyam. O həmin dövrdə
SSRİ-nin İrandakı casusluq şəbəkəsinin başçısı idi. Mən onu ilk dəfə
görəndə 30 yaşı olmasına baxmayaraq daha yaşlı göründü. Sonradan bildim
ki, o, əfsanəvi bir casusdur. Məni də o, casus elədi”.
Yəqinliklə
etiraf etmək olar ki, casusluq peşəsi Vartanyanın ailəsində bir
ata(xətti) peşəsi sayılırdı. Vartanyanın atası da özünün digər
məsləkdaşları kimi başqa adlar altında işləməklə casusluq fəaliyyəti
ilə məşğul idi. O, Ermənistanda bir yağ istehsalı zavodunun müdiri idi
və sonradan İranda bir qənd zavodu təsis etmişdi. Bununla belə, onun
əsas işi sovet kəşfiyyat təşkilatı üçün məlumat toplamaqdan ibarət idi.
Bu arada bir neçə dəfə casusluqda şübhəli bilinərək həbs olunmuşdu.
Gevorqun atası bəzi məlumatları toplamaqda oğlundan istifadə etmiş və
onu sadə əməliyyatlarda iştiraka cəlb eləmişdi. Ancaq deyildiyi kimi,
Gevorqun rəsmi fəaliyyəti Ağayants ilə tanışlıqdan sonra başlamışdı.
Bu
casus cütlük müəyyən bir dövrdə Anita və Hanri kimi məxfi adlar ilə də
tanınırdılar. Lakin bir qədər əvvəl qeyd edildiyi kimi, Rusiyanın
təbliğat maşınının bu erməni cütlükdən istifadə etməsi fikrimizcə,
özünün kəşfiyyat sahəsində gücünü şişirtmək məqsədi daşıyır. Gevorq
Vartanyanın və onun həyat yoldaşı Gövhərin və ya elə həmin Anitanın çox
sayda müsahibələrində etiraf etdikləri kimi, onların 50 illik
fəaliyyətinin yalnız kiçik bir hissəsi açıqlanmışdır və onun qalan
hissəsi əvvəlki kimi məxfi saxlanılır. Açıqlanmış və bununla bağlı geniş
təbliğat aparılmış məlumatlar bu cütlüyün 1943-cü ildə müttəfiq
ölkələrin başçıları Stalin, Ruzvelt və Çörçilin iştirakı ilə Tehran
şəhərində konfransın keçirildiyi zamana aiddir. Belə deyirlər ki, bundan
əvvəl 16 yaşlı Gevorqa Sovet İttifaqının xüsusi xidmət orqanının Yaxın
Şərqdəki yüksək rütbəli məmuru Ağayantsın tərəfindən qeyri-rəsmi olaraq
” Yüngül atlı” adlanan bir kəşfiyyat və casusluq qrupu yaratmaq
vəzifəsi tapşırılmışdı. Bu qrupun digər üzvləri də erməni, assuri və
gürcü idilər. Yeri gəlmişkən, Gövhər Pəhləvaniyanın Gevorq tərəfindən bu
qrupun işinə cəlb olunması və bundan sonra onların evlənməsi də elə
həmin illərdə baş vermişdi.
Tehran konfransı və SSRİ rəhbərinin, ABŞ
prezidentinin və Britaniya Baş nazirinin müttəfiq cəbhənin liderləri
kimi Tehrana toplaşması əlbəttə, İranın yeni və gənc şahı Məhəmməd Pza
Pəhləvinin xəbəri olmadan təşkil olumuşdu və Gevorq Vartanyanın ömrünün
19-cu ili ilə bir vaxta düşürdü. Bu 19 yaşlı adamın konkret olaraq
Tehran konfransı gedişində kəşfiyyat-informasiya sahəsindəki rolu barədə
hadisədən illər sonra bir əfsanə kimi danışılanlar, o zamankı nasist
Almaniyası ilə Sovet İttifaqı və bir qədər zəif şəkildə olsa da ABŞ və
Britaniya arasında kəşfiyyat-informasiya sahəsindəki silsilə
rəqabətlərdən xəbər verir.
Vartanyan bir müsahibəsində bildirir ki,
“Mənim həyatımın ən böyük hadisələrindən biri 43-cü il Tehran
hadisəsidir. Ondan sonra da mühüm hadisələr olub, lakin bunlar haqda
indi danışmaq olmaz”. Vartanyanın və onun həyat yoldaşının və əlbəttə,
onun başçılıq etdiyi qrupun həm İrandakı, həm də başqa ölkələrdəki
casusluq fəaliyyəti hələ öz məxfiliyini saxlamaqdadır və onun yalnız
kiçik bir hissəsi təbliğat məqsədilə açıqlanmışdır.
Belə
deyilir ki, Tehran konfransı gedişində Almaniya “Yüksək uçuş” şərti adı
bir əməliyyat planlaşdırmışdı və Tehranda onu həyata keçirmək
niyyətində idi. Bu əməliyyatda məqsəd SS polkovniki Eto Skortseninin
rəhbərliyi altında Stalini, Çörçilli və Ruzvelti eyni bir anda terror
etmək idi. Müttəfiqlərin rəhbərlərini terror etmək üçün plan qurmuş bu
alman qrupu Qum gölünün 70 kilometrliyində paltarlarını dəyişərək və
xüsusi avadanlıq və rabitə vasitələri ilə birlikdə 10 gün ərzində
özlərini Tehrana çatdırmış və Tehran küçələrindən birində Britaniya və
sovet səfirliklərinin yaxınlığında qrup şəklində bir evdə
yerləşmişdilər. Onlar əməliyyata hazırlaşmışdılar və Skortseninin
komandanlığı altındakı əsas terror qrupunun gəlişini gözləyirdilər.
Rusiya kəşfiyyat mənbələrinin bildirdiyinə görə, adı şəkilən
əməliyyatdan qabaq o zamankı Sovet İttifaqının kəşfiyyat orqanı bu
plandan xəbər tutmuş və əsas terror qrupunun İrana gəlişindən əvvəl
özünün Tehrandakı Gevorq Vartanyanın rəhbərliyi altında olan kəşfiyyat
qrupuna almanların ilkin terror qrupunu həbs etmək tapşırığı vermişdi.
Vartanyan da Britaniyanın Mİ-6 təşkilatı ilə əməkdaşlıq şəraitində həmin
alman qrupunun bütün üzvlərini həbs etmiş və beləliklə də Sovet
İttifaqının kəşfiyyat qəhrəmanı elan edilmişdi.
Lakin tarixçi və
yazıçı Aleksandr Vasilyev bu fikirdədir ki, müttəfiq ölkələrin
başçılarına Tehranda sui-qəsd hazırlanması barədə xəbər doğru deyildir.
Onun dediyinə görə, “Bu, KQB-nin bir uydurması olub, müharibə başa
çatandan sonra ortaya atılmışdır. İran müharibənin ilk vaxtlarından
Sovet İttifaqı və Britaniya tərəfindən işğal edilmişdi. Odur ki,
Almaniyanın İrandakı casusluq strukturları 1943-cü ilədək dağılmişdı.
İndiyədək nasistlər tərəfindən Tehranda terror əməliyyatına hazırlıq
görülməsini sübut edən heç bir sənəd əldə edilməmişdir. Yalnız
Musolininin azad edilməsi əməliyyatını uğurla həyata keçirmiş “Vafen SS”
polkovniki Eto Skortseninin bu barədəki bir yazısı qalmışdır ki, orada
deyilir: Müttəfiq ölkələrin başçılarına qarşı terror barədə təşəbbüs
olub, ancaq bu ideya elə həmin gün bir kənara atılıb”. SS polkovniki
belə bir əməliyyatın mövcud olmadığını tam aydın şəkildə bildirir və
bunu müttəfiq ölkələrin başçılarına qarşı terror hazırlanması məsələsini
yalnız tərəflərin barəsində razılıq əldə olunmayan bir günlük təklif
adlandırır.
Lakin Vasilyevin toxunduğu daha maraqlı və doğru olaraq
bütün bu macəranı sual altına alan bir məqam da var ki, bu da
Vartanyanın bu məsələdə nə kimi bir rol oynaması məsələsidir. Qeyd
edildiyi kimi, Gevorq Vartanyanın o zaman, yəni 1943-cü ildə cəmi 19
yaşı vardı və o, qrupun rəhbəri təyin olunur. Əlbəttə, bu sadəcə bir
iddiadır. Vasilyev bu barədə deyir: “Tarixçilərin bir çoxunun fikrincə,
Stalin Tehranda terrora hazırlıq görülməsi barədə şayiəni Ruzveltə daha
da yaxınlaşmaq və Çörçillin nüfuzunu azaltmaq məqsədilə yaymış və
indiki halda bundan təbliğat məqsədilə istifadə etmişlər. Tehran
konfransı keçirilən zaman cəmi 19 yaşı olan Vartanyan dünyanın ən mühüm
ölkələrinin başçılarına qarşı hazırlanan terrorun qarşısını almalı olan
bir əməliyyata başçı təyin oluna bilməzdi. Vartanyan və həyat yoldaşı
sonralar KQB üçün mühüm işlər görmüş və buna görə orden və medallara
layiq görülmüşlər. Lakin onların fəaliyyətlərinin bu hissəsinin İrana
heç bir aidiyyəti yoxdur”.
Göründüyü kimi, bu erməni cütlüyün
ikinci dünya müharibəsi illərində İranda göstərdiyi fəaliyyət və yerinə
yetirdiyi digər tapşırıqlar, o cümlədən Sovet İttifaqının qərb
dövlətləri əleyhinə Yaxın Şərqdəki casusluq əməliyyatları barədə çoxlu
sayda hesabatlar məxfi saxlanılır və yəqin ki, heç zaman açıqlanmayacaq.
Gevorq Vartanyanın özü müsahibələrinin birində bu barədə danışaraq onun
və arvadının casusluq fəaliyyətlərinin yalnız 2 ya 3 faizinin
açıqlandığını bildirir.
İranın, Şimali və Cənubi Qafqazın, bir qədər
də geniş götürsək, Yaxın Şərqin müasir tarixini araşdıranda, erməni
millətindən olan casusların iki müxtəlif dövrdə - Sovet İttifaqının
mövcud olduğu dövrdə və bu ölkənin dağılmasından sonrakı dövrdə çox
geniş fəaliyyətlərinin şahidi oluruq. Müxtəlif səbəblərdən erməni əsilli
insanlar arasından seçilmiş bu casuslar, formaca və strukturuna görə
bir-birindən fərqli olduqlarına baxmayaraq mahiyyətcə bir-birindən o
qədər də fərqlənməyən iki hakimiyyət sistemi tərəfindən müxtəlif
şəkillərdə və formalarda istifadə olunmuşlar. Lakin çox az sayda olan
şəxsiyyətləri açıqlanmış simalara ötəri bir nəzər salsaq və ideologiya
baxımından müqayisə etsək, onların arasında bir neçə oxşar cəhətlər
olduğunu görərik. Birincisi, bütün bu şəxslər Böyük Ermənistan xülyaları
ilə bağlı şovinist ruhiyyəyə malikdirlər və özlərinin ən mühüm
məqsədlərindən birini və bəlkə də ən mühümünü Böyük Ermənistan
yaradılmasında görürlər. Onların ikinci oxşar cəhəti isə demokratik və
sivil Türkiyə Respublikasına qarşı qatı düşmənçilik hissi
bəsləmələridir. Belə ki, onlar hər plarformada – istər açıq istərsə də
məxfi şəkildə bu düşmənçilikdən geri çəkilmirlər.
XX əsrə qədər
Ermənilər İsfahanda və Azərbaycanda yerləşmiş və iki arxiyepiskopun –
biri şimaldakı erməni cəmiyyətlərinin və digəri mərkəzi və cənub
rayonlarındakı erməni cəmiyyətlərinin şəxsində Eçmiədzin yepiskopluğunun
dini nüfuzu altında idilər.
Ermənilərin ilk məktəbləri 1833-cü
ildən sonra təsis edilib. Bunda avropalı tacirlərin, saray məmurlarıın
və Təbrizdəki “Humayun” məktəbinin müdiri Mirzə Cavad xan kimi
şəxsiyyətləri bizə məlum olmayan təsir agentlərinin və Təbrizin dini
müctəhidlərindən birinin rolunu misal göstərmək olar. Bundan başqa,
Nəsrəddin şah Qacarın və onun oğlu qacarların 5-ci şahı Müzəffərəddinin
hərtərəfli maddi və mənəvi dəstəyi və lütfkarlığı sayəsində ermənilərin
elmi tədris müəssisələrinin fəaliyyətə başlaması prosesi getmişdir.
Sonradan onun atası (Nəsrəddin şah) 40 ilə yaxın müddətdə Məmalek-e
məhruse-ye İrana daxil olan ölkələrdə şahlıq etdi. Maraqlıdır ki,
Nəsrəddin şah Mirzə Rza Kirmani adlı şiə axundu və fars ekstremisti
tərəfindən terror edildi, erməni fəalları da türk olan qacar şahına
qarşı inadlı müqavimət göstərir və ona qarşı düşmənçilik hissi
bəsləyirdilər.
Daşnakların nəşr etdirdiyi “Druşak” (Bayraq) adlı
qəzetin mövqeyinə nəzər salsaq, görərik ki, onların fikrincə, kimsə
İran üçün 1907-ci ildə Məşrutiyyət verən Müzəffərəddin şahın əvəzinə
taxta çıxmış Məhəmmədəli şahdan daha böyük düşmən tapa bilməz.
Rostom-un (Keri Arshak Gavafian) nüfuzunu və onun inqilabi fəaliyyətinin
miqyasını təsəvvür etmək üçün bunu bilmək yaxşı olardı ki, Keri Rostom
bir çox silahdaşları kimi təkcə bir ziyalı rəhbər və müəllim deyildi,
həm də hərbi komandir idi və fədailərin Qafqazda və İrandakı
vəzifələrinin yerinə yetirilməsinin təşkili ilə məşğul olurdu. Onların
hər ikisi Azərbaycanın milli sərkərdəsi Səttar xanla yaxından əməkdaşlıq
edirdi və Marağa hökmdarı Səməd Şücaüddövləyə qarşı Təbrizin
mübarizəsində faktiki olaraq iştirak etdilər. Onlar Rafi kimi
müəllimlərin və yazıçıların, Heraçya Açaryan kimi alimlərin, Nikol
Ağbalyan (sonradan Ermənistan Respublikasının Maarif Naziri oldu və N.
Hanquyts ləqəbi ilə də tanınırdı) kimi dilçi, nəzəriyyəçı və
müəllimlərin və daşnak Stepan Zoryan və Hnçakçı Rafael Movsisyan kimi
inqilabçıların və rəhbərlərin arasında idilər. Başqa müəllimlər,
məsələn, Yervand Frangiyan və Hayrapet Paniryan və Xeçu “Erməni İnqilabi
Federasiyası”nın üzvləri idilər. Onlar erməni milli azadlıq
hərəkatında, Van müqavimətində (1896), İrandakı Məşrutə hərəkatında və
birinci dünya müharibəsində iştirak etdilər. Hər bir halda, bu azlığın
dövlət orqanlarına nüfuzuna və onların, hətta Səfəvilər dövründən
indiyədək dövlət siyasətlərinin hazırlanmasında və idarə olunmasında
roluna, gizli və aşkar təsirlərinə hazırkı dövrün tarixçiləri,
Azərbaycan və Türkiyənin hakimiyyət dairələri tərəfindən ciddi diqqət
yetirilməmişdir. Heç şübhəsiz, belə demək olar ki, elə hazırkı zamanda
da İran İslam Respublikasının ermənilərlə İran daxilində və Ermənistan
Respublikası ilə ticari və gizli əlaqələrinin, onların Qarabağ kimi
məsələlərdə təsir gücünün və Osmanlı dövləti tərəfindən ermənilərin
“genosidi” kimi uydurma iddialarının araşdırılmasına nə o zaman, nə də
indiki dövrdə türk dövlətlərinin hakimiyyət orqanların tərəfindən əsla
diqqət yetirilməmişdir.
Qaynaq:Qədyani Abbas, 2002, Tarix-e ədyan və məzaheb-e İranQanun-e Əsasi-ye Comhuri-ye Eslami-ye İranSərşomari-ye oumi-ye nofus və məskən, 2011Nəşriyye-ye Dadgər, sal-e həftom, payiz-e 93, № 23Zəbihulla Şəban, Sərdari dər Tələb pəri xiş Yeprem xan, 2020, a likonline.irDohəfteneme-ye “Hevis”, № 77, 1389; səh. 12Ruzname-ye “Azq”, № 93, 2010Sayt-e İnterneti-ye Radio “Fərda”, 1398Sayt-e İnterneti-ye Radio “İRNA”, 4 Azər 1398, kod-e xəbər 83569040